Vezető hírek
Hogyan bringáztunk a századfordulón?
A velocipédtől a Csepelig - "Soványodás szempontjából" kezdetben nem ajánlották a kerékpározást
A jó idő közeledtével minden bizonnyal sokan veszik elő a biciklijüket a következő hetekben (pláne, mert a járvány miatt szinte csak szabadtéri programokat szervezhetünk). Annak próbáltunk utánajárni, hogy a 19-20. század fordulóján vajon hogyan vált egyre népszerűbbé a kerékpározás, hiszen a velocipédet még nem is volt olyan könnyű „megülni”.
A biztonsági kerékpár gyosan elterjedt. A képen Kovács István (jobbra) bezerédi kántortanító és barátja egy Balaton körüli túrán 1923 táján (Forrás: Göcseji Múzeum)
Dr. Frisnyák Zsuzsa „A kerékpározás kultúrájának kialakulása Magyarországon” című tanulmányában az olvasható, hogy a kerékpárra mint eszközre kezdetben ugyan az arisztokraták figyeltek fel, ám mégsem vált afféle „úri” tevékenységgé. Sokkal inkább a polgárok sportja lett, és mivel néhány év leforgása alatt egyre többen engedhették meg maguknak a kerékpárvásárlást, sokak számára munkaeszközzé is vált; ezzel jártak a küldöncök, postások, szolgák. A kerékpározás kultúrájának megteremtésében, viszont a különféle egyesületek jártak élen. Szélesebb körű elterjedéséhez persze az is kellett, hogy a velocipéd után megjelenjen a lánchajtásos biztonsági kerékpár (1885). Erre már nemcsak felszállni volt sokkal könnyebb, hanem hajtani is.
Borbély György (fekvő alak) és két társának műtermi felvételeTordán, 1890 körül (Forrás: Göcseji Múzeum)
Zalaegerszegen az Erdélyből áttelepült Borbély György főgimnáziumi tanár volt az egyik legaktívabb a sporteszköz népszerűsítésben, bár kerékpáros egyesület már 1895-től működött a városban. Borbély 1896-ban kapcsolódott be a szervezet munkájába, ami nem is csoda – hiszen mint az Béres Katalin történész (Göcseji Múzeum) egyik tanulmányából is kiderül – a tanár már Kolozsváron is tagja volt a kerékpározó körnek, társaival rendszeresen túrázott, sőt Párizsig is eljutott, mégpedig velocipéddel. Ilyen előzmények után érthető, hogy Zalaegerszegen is nagy lelkesedéssel vetette bele magát a sportéletbe. 1897 márciusában már az egerszegi biciklizők menetparancsnokává választották. Az ő dolga volt többek között a kerékpáros kirándulások megszervezése. Valószínűleg közreműködött az egyesület 1897 nyarán elkészült útszabályzatának kidolgozásában is. A „menetszabályozás” részletei – melyből a bevezetőben idéztünk – Frisnyák Zsuzsa tanulmányában is szerepelnek. Eszerint a kirándulások résztvevői a gyülekezési helyen „Adj Isten"-nel köszöntötték egymást, és kötelesek voltak az egylet ruháját és jelvényét magukra ölteni. De a kerékpárhoz tartozó teljes felszerelést (ragasztót, lámpát, csengőt, kutyák ellen korbácsot satöbbi) is magukkal kellett vinniük. A túra alatt a menetparancsnok hajtott legelöl, a segédje leghátul, a csapat tagjainak pedig legalább 6 méteres követési távolságot írtak elő. Ha valakit baleset ért, mindenki köteles volt leszállni. A sportoláson kívül ezeknek a kirándulásoknak célja volt az is, hogy a környék néprajzi, történelmi, vagy akár földrajzi nevezetességeit megtekintsék, megismerjék.
Borbély később a helyi kerékpárosversenyek bírájaként is tevékenykedett. A Magyar Paizs (melynek a szerkesztője is ő volt) 1914. június 4-i számában például tudósítás olvasható egy a zalaegerszegi munkásgimnázium ifjai által szervezett bajnokságról. A táv 45 kilométer volt: a zalaegerszegi nagytemplomtól a zalalövői templomig, és vissza. Az első helyezett 1 óra 55 perc alatt tette meg az utat.
Persze a kerékpározás elterjedésével nemcsak az egyleteknek és a versenyeknek, hanem magának a kerékpáros közlekedésnek is lettek szabályai. Az 1898-as belügyminisztériumi rendelet szerint kerékpározni csak kocsiúton lehetett. Ha az út nagyon rossz volt, a helyi hatóság engedélyezhette a gyalogos utakon is a biciklizést, de „csak az emberi haladást felül nem múló sebességgel". Belterületen a kerékpárosok nem haladhattak gyorsabban egy kétfogatú kocsi sebességénél. Ha pedig egy ló megvadult a kerékpáros látványától, le kellett szállni a vasparipáról.
A kerékpározás kultúrájának Zala megyei kialakulásával Megyeri Anna történész (Göcseji Múzeum) is foglalkozott, csakúgy mint a helyi sporttörténettel, azon belül is a ZTE és szakosztályai múltjával. Érdeklődésünkre elmondta: hogy a századforduló környékén itt a városban is az addig unikumnak számító kerékpárból, mint sporteszközből hamar közlekedési-, és munkaeszköz lett. Köszönhetően a biztonsági kerékpárok gyors terjedésének. De természetesen a biciklizés mindvégig megmaradt szabadidős tevékenységnek is. A századfordulón készült katalógusokból az is jól látszik, hogy a gyerekek is kaptak már ajándékba kerékpárt, gyakran épp húsvétra. Ez az ajándékozási szokás tehát már korán megjelent és nemcsak napjainkra jellemző.
Kerékpározók az 1940-es évek elején (Forrás: Göcseji Múzeum)
A két világháború között már a ZTE kerékpáros szakosztálya szervezett versenyeket. 1927-ben például a Zalaegerszeg-Zalatárnok-Zalaegerszeg 44 kilométeres útszakaszon. A versenyre a kerékpárszakosztály vezetőjénél, Anhalczer Istvánnál lehetett jelentkezni, akinek kerékpárüzlete is volt a Rákóczi úton. A nevezési díj ekkor 2 pengő volt – idézte fel a történész.
Hogy mi a helyzet a női kerékpárosokkal? Nehéz pontosan megmondani, és talán nincs is adat róla, hogy Zalaegerszegen mikor ült fel először nő kerékpárra, de a 20. század elején a biciklik és a ruhák egyszerűsödésével egyre inkább elterjedt az ő körükben is. A kérdéssel Frisnyák Zsuzsa is foglalkozik tanulmányában, megemlítve, hogy a 19. század végén még nagyon kevés volt a nő az egyesületi tagok között. Ahogy az lenni szokott, nagy kérdés volt ugyanis, hogy mit vegyenek fel? Az akkori ruhák/szoknyák balesetveszélyesek voltak, a nadrágot pedig megszólták az emberek, annak ellenére, hogy a divatlapokban már szerepeltek nőknek szóló, csinosabb, térdnadrágos öltözetek.
A Magyar Paizs egyik – nőkre nézve nem túl hízelgő – 1912. november 14-én megjelent cikkében viszont a karcsúsodni kívánó hölgyeknek már itt helyben is ajánlják a kerékpározást. Bár a szerző szerint „soványodás szempontjából” kevesebbet ér, mint a hegymászás, evezés, vagy az úszás.
Az igazi áttörést inkább az jelenthette a női biciklizés terén, amikor az 1920-as évek végén a Weiss-gyár jóvoltából megjelent a hazai Csepel bringa; egyre bővülő választékkal. 1933-ban a Weiss-prospektusban már öt férfi, egy női, egy fiú, egy kisgyermek és egy árukihordó modell szerepelt, 1934-ben pedig már összesen huszonnyolc féle kerékpárt kínált a gyár, köztük többféle női biciklit is.
Ezután már csak arra kellett figyelni, hogy mindenki a nemének és testmagasságának megfelelő modellen üljön. A gyakori balesetek miatt ugyanis sok településen büntették, ha a kerékpárosok nem a testarányaiknak megfelelő biciklin közlekedtek. A korabeli lapokból kiderül, hogy a gyerekek egy külön „rizikócsoportot” alkottak, mert gyakran túl nagy kerékpárt kaptak szüleiktől (amiknek a nyergére sokszor fel sem tudtak még ülni); mondván, hogy majd úgyis megnőnek, és akkor legalább nem kell újat venni.
MEGOSZTÁS
-
rövidhírek
Aszfaltozás miatt lezárják a Budai Nagy Antal utcai parkolót ZalaegerszegenLess Nándor-díjas földrajztehetségIvóvíz-és szennyvíz-rekonstrukció a Hoffhalter Rudolf utcábanBejelentette polgármester-jelöltjét a Tiéd a Város EgyesületFejlesztések a Platán sor és Arany János utca közöttSegítség a balesetet szenvedett családanyánakÚtépítés pénteken a zalaegerszegi Mészáros Lázár utcábanDiákközgyűlés konkrét javaslatokkalCivil jelölteket támogat a Tiéd a Város EgyesületFussunk együtt egy jó ügyért Zalaegerszegen! -
rovatunk hírei
Uniós jogok és tudnivalók utazóknak!Felejthetetlen hétvégi program az egész családnak!Hová tűnt május 1. szellemisége?Élő internetes közvetítés az egerszegi Kamarák HázábólAz új Európai Bizottság (x)A pergamen nem kutyabőr2014.09.19. POP UPvideoGyenesdiás gyorsan gyarapodikTermészettudományos oktatás eszközrendszerének és módszertanának fejlesztése a Kölcsey Ferenc Gimnáziumban TÁMOP-3.1.3.-11/2-2012-0023 top 10
Egy korszak lezárult az Eötvös-iskolábanElkészült az új Hattyú bisztróSzabó T. Anna versekről, csendrőlNőművészet, vagy feminizmus?A kis Annie-val zárul a színházi évad ZalaegerszegenMegjelent D. Bencze Erzsébet új köteteCziffra Fesztivál ZalaegerszegenKeresztury Dezső emlékév színes programokkalA költészet napjára készülnek a Hevesi-színházbanSzamizdat kultúra a Kádár-korszakban