2025.05.29., csütörtök - MagdolnaZalaegerszeg időjárása

Vezető hírek

Fiatalok és a múzeum: megszólítani a "nem látogatókat"

2025. május 27. kedd, 17:43
Szerző: -pet-; Fotó: pP
Bevonzani a fiatalabb korosztályokat és megszólítani a múzeumi „nem látogatókat”; ez volt a célja a Göcseji Múzeumban rendezett „Fiatalok és a múzeum” című szakmai napnak.

 Regionális szakmai nap a Göcseji Múzeumban

A rendezvényt a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központja (MOKK), a Magyar Mezőgazdasági Múzeum Georgikon Majortörténeti Kiállítóhelye és a Zalaegerszegi Múzeumok Igazgatósága közösen szervezte. A szakmai találkozó legfőbb kérdése az volt, hogyan tehetik érdekesebb hellyé a közgyűjteményeket a fiatalok, fiatal felnőttek számára.

Fiatalok és a múzeum. Szakmai nap a Göcseji Múzeumban. Havasi Bálint

Havasi Bálint

Havasi Bálint, a Göcseji Múzeum főigazgatója köszöntőjében többek között elmondta: elsősorban azokról a fiatalokról beszélnek most, akik már nem általános- és középiskolások. Vagyis a hagyományos múzeumpedagógiai módszerekkel nem tudják megszólítani őket. Viszont még nem is kisgyermekes szülők, hogy esetleg a családi napok/programok iránt érdeklődjenek. Főleg a 18-25 (maximum 30) éves korosztályról van szó, akik vagy egyetemi éveiket töltik, vagy már rendelkeznek keresettel. A friss felmérések szerint Magyarországon (de Európa számos más városában is) ezt a korosztályt a legnehezebb becsábítani a múzeumokba.

A régióban viszont vannak olyan intézmények, melyeknek sikerült olyan programokat kidolgozniuk, amik a szóban forgó korosztály számára is érdekesek voltak. Így a szakmai nap lényege a tapasztalatcsere, a szomszéd megyék, városok jó gyakorlatainak megismerése – fogalmazott Havasi Bálint.

Fiatalok és a múzeum. Szakmai nap a Göcseji Múzeumban. Pacsika Márton.

Pacsika Márton

Influenszerek bevonása, donorközösségek kialakítása, kortárs társadalmi kérdések felvetése

A nap első előadója Pacsika Márton, a MOKK fejlesztési osztályvezetője volt, aki a fiatal felnőttek illetve a múzeumi ,,nem látogatók” távolmaradásának okait kutatta hazai és nemzetközi adatokat vizsgálva. Mint mondta, Spanyolországban és több német városban éppen fordított tendencia figyelhető meg, ott aktív a huszonéves korosztály. Köszönhető ez talán annak is, hogy több múzeum foglalkozik kifejezetten fiataloknak szóló baráti közösségek építésével. Tárlatlátogatásokat, kirándulásokat, szórakoztató esteket szerveznek a fiatal felnőtteknek. Az is jellemző továbbá, hogy erre a korosztályra „donorközösséget” építenek a múzeumok, vagyis a fiatalok támogatják az intézményeket, és cserébe érdeklődésüket célzó múzeumi eseményeken vehetnek részt. A szakember szerint ma már fontos lehet az is, hogy influenszereket vonjanak be a múzeumok a munkába, hiszen ha egy fiatal srác, vagy lány posztol a TikTokon, az több emberhez jut el, mintha egy idősebb látogató a saját barátainak, családjának meséli el élményeit. 

Cél: bevonzani a fiatal felnőtteket

A szakember szerint társadalmi érettség is kell ahhoz, hogy valaki rendszeres múzeumlátogatóvá váljon, ugyanakkor az intézmények feldobhatnak olyan kortárs társadalmi kérdéseket, aktuális problémákat, amik érdekesek lehetnek a fiatalok számára. 

A nap további részében számos előadás hangzott el a generációk találkozásáról, művészeti nevelésről, iskolamúzeumról és múzeumi önkéntességről.

MEGOSZTÁS

HETI TÉMA
Lapcsalád (pdf-tár)
Zalaegerszeg
Zalai Napló
Hévíz Keszthely
CÉGBOX
HÍRLEVÉL

Leiratkozás hírlevelünkről

CÍMKÉK