Vezető hírek
Ilyent én is tudok? Az absztraktról az Utóvédben
Kovács László művészettörténész, az Ady-iskola tanára tartott előadást
A Club PopUp Undergroundban rendezett esten Tóth Norbert képzőművész, az Utóvéd ötletgazdája, szervezője bevezetésképpen elmondta: Kovács László egykor tanítványa volt az Adyban, így jó érzés látni, hogy az egyetem után Laci visszatért volt iskolájába. A tanítás mellett festőművész is, ráadásul ő az Utóvéd-sorozat rezidens művészettörténésze.
Kovács László és Tóth Norbert
Az absztrakt bonyolult téma – kezdte képekkel illusztrált előadását Kovács László. Rengeteg a sztereotípia a fogalom körül. Ahogy az az est ajánlójában is olvasható volt, a laikusok sokszor teszik fel a kérdést, hogy „ez miért művészet?”, de gyakran hallani azt is, hogy „dekorációnak jó lesz”, vagy, hogy „ilyent én is tudok”. Az absztrakt viszont ennél sokkal több: nem a semmiből jött, mert már a XIX. században megfigyelhetők előzményei, előfutárai. Forradalmasította a képzőművészetet, aztán elment a végsőkig, de még ma is élő és meghatározó vonulata a művészet történetének. Az előadás egyik nem titkolt célja volt az is, hogy oldja az előítéleteket.
Hogy mi is az absztrakt? Egyszerűen fogalmazva az az ábrázolásmód, amikor az alkotó a tárgyi motívumot elhagyja. A színek és formák művészi módon elrendezett rendszeréről van szó. A művész lemond a valóság leképezésének hagyományáról. Mindez az 1910-es években tör felszínre. Ekkor jönnek létre a különböző absztrakt (nonfiguratív) irányzatok: fauvizmus, kubizmus, futurizmus. Ha alkotókat kell mondani, akkor talán Kandinszkij, Malevics, Mondrian nevét mindenki ismeri.
Az absztrakt egyik előfutára: Willam Turner Hóvihar című festménye 1842-ből
Az absztrakt művészetnek két – mára már klasszikussá vált – ága van; a geometrikus (Mondrian, Malevics) és a lírai absztrakció (Kandinszkij). De mindennek már a 19. század közepétől megvoltak az előzményei, elég ha csak Paul Cezanne, vagy Édouard Manet francia festők alkotásaira gondolunk, hiszen az ő művészetükben már fellelhetők az absztrakt korai jegyei.
A művészettörténész az absztrakt térnyerésével kapcsolatban néhány társadalmi folyamatra is rávilágított. A XX. században az egységes világkép felbomlott, az addigi művészet és ábrázolásmód légüres térbe került. Az antikvitáson, zsidó-keresztény kultúrán alapuló gondolkodás és társadalmi struktúra gyengült. A művészek ebben a közegben próbálták a helyüket újra megtalálni. A képzőművészet ekkor már önálló szellemi tevékenységként tekint magara. Saját öntudatára ébred, és társadalmi teret kap. Korábban a művészek, afféle „felkent papként” tekintettek magukra – fogalmazott Kovács László. A társadalomban addig érvényes konszenzusok, szokások és szemléletmódok megkérdőjeleződtek.
Emilio Vedova absztrakt festménye Az idő képe címmel 1951-ből
Ebben a folyamatban a művészet elveszítette addigi kultikus szerepét. Mindehhez egy gyors ütemű technikai fejlődés, modern életérzés is társult. Ráadásul a fotográfia XIX. századi megjelenése, majd fokozatos térnyerése is sokként hatott a festészetre. A művészekben felmerült a kérdés, hogy tudnak-e még érdekesek lenni? A műfajoknak korábban hierarchiája volt, gyakoriak voltak például a történelmi témát ábrázoló képek és a részletgazdag tájképek. A 19. század végétől ezek az ábrázolásmódok átalakultak, és a művészek addig járatlan területekre kalandoztak.
Mindez azt jelentette, hogy a témáról a formára helyeződött a fókusz. Az alkotókat nem „mit?”, hanem a „hogyan?” kérdése foglalkoztatta. A benyomás, az impresszió vált fontossá a valóság tárgyilagos leképezése helyett. Az előadó azt is kifejtette, hogy az absztrakt virágkora az 1950-es évekre tehető. Az irányzat – azon belül is az absztrakt expresszionizmus – az USÁ-ban jutott egyfajta vezető szerephez, megtörve a párizsi művészet fennhatóságát. A hidegháború alatt az individuum kötetlen megnyilvánulását is jelentette a szocializmussal szemben. Kovács László arról is szólt, hogy az irányzat közismert férfi alkotói (például Pollock) mellett, az absztrakt expresszionizmust képviselő művészek körében sok nő is volt. Az egyik éppen Pollock felesége, de Helen Frankethaler munkásságát is megemlítette, aki az irányzat második generációjának jeles figurája volt.
Az absztrakt expresszionizmus aztán maga is tömegtermeléssé vált, és lassan kiüresedett, később a pop-art vette át a vezető szerepet. Az absztraktnak viszont napjainkban újra meghatározó szerepe van a művészeti életben.
MEGOSZTÁS
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK
-
rövidhírek
80.000 forintért kellett meghalnia - Nyitott porták, nyitott szívek - Tavaszi portanyitogató a Zala-völgyébenTöbb zalaegerszegi helyszínen ültettek fát a VG Kft. munkatársaiVáltozik a zalaegerszegi helyi autóbusz-közlekedés április 26-tólA Fidesz-KDNP frakció a legfontosabb közgyűlési döntésekrőlTojáskeresés sok csokival a Göcseji FalumúzeumbanZalaegerszeg fejlődött a legdinamikusabban 2014-2024 közöttSzombaton húsvéti piac lesz Zalaegerszegen, sonkakóstolóvalNagypénteken is nyitva lesz a zalaegerszegi VásárcsarnokTöbbször reggelizne a magyar úgy, mint húsvétkor, de nincs rá ideje -
rovatunk hírei
Írások szerelemről, szőlőrőlFejezetek Zalaegerszeg évszázadaibólLúdláb a Pontházban, krémes a BáránybanAmiről a sírkertek mesélnekSzulejmán újra meghódítja hazánkat?Szüleink, nagyszüleink iskolájaCsaládi dokumentumokat vár a levéltárNemcsak a diktátor, a rendszer is rosszKözel kerülni a tárgyakhozKonzervatív ízlés, könnyed szórakozás top 10
Változik a zalaegerszegi helyi autóbusz-közlekedés április 26-tólNagypénteken is nyitva lesz a zalaegerszegi VásárcsarnokA gyülekezés alapjog: Zalaegerszegen is demonstrált a MomentumA fiúk körében is népszerű a fodrászat, főleg a barberkedésHorváth Csongor festményei az internet előtti kort idézikPörgős évadzárót kínál a Hotel MentholZalai díjazottak a szombathelyi Szezon tavaszi tárlatonÁprilis 14-től gázvezeték rekonstrukciós munkálatok kezdődnek Zalaegerszegen, a Petőfi utcábanSzombaton húsvéti piac lesz Zalaegerszegen, sonkakóstolóvalNémeth Miklós grafikái ihlették a diákok verseit